Activitats

Jornades

Literatura, ensenyament i recursos digitals. VII Jornada sobre Literatura i Ensenyament (2012)


Justificació

És un fet unànimement admès per les comunitats educatives de qualsevol de les franges (primària, secundària o superior) que les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) són una eina avui dia ja imprescindible per a les tecnologies de l'aprenentatge i del coneixement (TAC). L’anomenada «Galàxia Internet» —apel·latiu encunyat pel sociòleg Manuel Castells sobre el model de la reeixda «Galàxia Gutemberg» de McLuhan— ofereix uns recursos molt útils per al docent i per al discent, tant per a l’ensenyament com per a l’aprenentatge de la literatura.
     El primer bloc de sessions de la Jornada (divendres, dia 13 d'abril) pretén donar a conèixer aquests recursos, classificats per dominis i analitzats per experts en l’aplicació de les noves tecnologies, des d’un punt de vista eminentment pràctic. Per això, les ponències d’explicació de les eines i dels recursos aniran seguides d’una taula rodona en què professors que han experimentat en la pràctica l’aplicació d’aquests recursos a l’aula exposaran les seves experiències i debatran sobre la seva viabilitat i sobre els resultats obtinguts.
     La segona part de la Jornada (dissabte, dia 14 d'abril) se centrarà en la presentació de dos projectes de la Càtedra Màrius Torres que poden ser utilitzats com a eines per a l’ensenyament i l’aprenentatge de la literatura catalana: el Corpus Literari Digital i l’Espai Màrius Torres.

L'ICE lliurarà certificats d'assistència. Per obtenir-lo cal inscriure's aquí.


Programa

Teresa Fèrriz Roure (UOC) & Anna Pujol (XTEC)
Aprendre i ensenyar literatura a les aules de secundària i batxillerat: metodologies, projectes, recursos i eines 2.0

Avui dia els currículums s'organitzen per competències i el professorat ha d'actualitzar constantment els seus rols a l'aula arran de les exigències d'uns estudiants que gestionen els processos d'aprenentatge de manera molt diferent a com ho feien els seus mestres. Les TIC, en aquest context, són realment facilitadores si sabem integrar-les, amb sentit comú, en la tasca docent. Cal desviar l'atenció del darrer gadget tecnològic que ens imposa el mercat per centrar-nos en allò que realment importa: els nostres estudiants, els objectius, les metodologies i els continguts.

Ignasi Parra (ICE), moderador, Francesc Alamon (INS Manuel Montsuar, Lleida), Josep Miquel Arroyo (Centre de Formació Permanent d'Osona Sud - Centelles) i Lluís Rius (INS Pla de l'Estany, Banyoles)
Taula rodona d’experiències

Complement pràctic de les exposicions de Teresa Fèrriz i Anna Pujol, de caire més informatiu i teòric, les intervencions d'aquesta taula rodona les duran terme professors que han experimentat en la pràctica l’aplicació dels recursos i les eines de la xarxa a l’aula. La taula rodona es desenvoluparà a través de l'exposició de les seves experiències i del debat sobre la seva viabilitat i sobre els resultats obtinguts.

Jordi Malé (UdL) & Joan Ramon Veny (UdL)
El Corpus Literari Digital com a eina de suport a l'explicació de la literatura

Josep Camps (UOC) & Joan Ramon Veny (UdL)
L’Espai Màrius Torres com a eina d’aprenentatge i d’estudi de la literatura

Salvador Escudé & Margarida Prats
Presentació de la ruta virtual Màrius Torres al web dels Espais Literaris de Ponent

Equip de redacció de l’EMT
Sessió de treball



amunt
© 2006 Càtedra Màrius Torres  |  Fet amb Xhtml i Css  |  Avís legal